Skip to content

Arab news TV rivals Al-Arabiya, Al-Jazeera draw up Egypt battle lines

July 21, 2013

From AFP

Egyptian president Mohamed Morsi’s ouster has sparked a media war between the Arab world’s major news rivals Al-Arabiya and Al-Jazeera over the policy lines of their respective funders in Riyadh and Doha.

Their differences were first highlighted during the 2011 Arab Spring uprisings when the television channels respectively gave the Saudi and Qatari perspectives in their coverage of fast-developing events, analysts say.

The Arab Spring “led to a polarisation in Arab media,” says Saudi analyst Abdullah al-Shamry.

“Both channels became more concerned about delivering the opinions of their financiers than offering a professional and objective view,” said Shamry, adding that the two are “losing their credibility” in the face of other Arabic-language news channels such as France 24 and Sky News Arabia.

Analysts appearing on Al-Jazeera and Al-Arabiya are selected carefully to back their positions, says Shamry.

Gas-rich Qatar funds Al-Jazeera, founded in 1996, which has revolutionised the Arab media scene that was for decades limited to state-controlled media, while Al-Arabiya is owned by Saudi businessman Waleed al-Ibrahim who has close ties to the ruling Al-Saud family.

Ties were strained between Saudi Arabia and the new governments in Egypt and Tunisia dominated by the Muslim Brotherhood, whereas Qatar has strongly backed the Islamists on their rise to power.

The contrast was clearest in their coverage of the turmoil in Egypt since last month’s street protests which were followed by the army’s ouster of Muslim Brotherhood president Morsi.

“Al-Jazeera and Al-Arabiya covered the events in Egypt in two diametrically opposite ways,” said Mohammed El Oifi, Arab media specialist at the Sorbonne university in Paris.

As Al-Arabiya aired live footage of the protests in Cairo’s Tahrir Square against Morsi, Al-Jazeera split its screen to relay images of a pro-Morsi demonstration at another square in the capital.

And what Al-Jazeera branded as a “coup against legitimacy”, Al-Arabiya hailed as a “second revolution”.

For Oifi, Al-Arabiya’s position was “an obvious reflection” of the line adopted by Saudi Arabia, whose King Abdullah became the first foreign leader to congratulate Egypt’s interim president Adly Mansour, hours after he was named to replace Morsi.

But Al-Jazeera “adopted a more hostile position towards the June 30 events than the state of Qatar which seems to have more or less accepted the fall of Morsi,” he said.

When 53 mostly Morsi supporters were killed outside Republican Guard headquarters in Cairo on July 8, Al-Arabiya ignored the Brotherhood’s version of the incident and highlighted the army’s statements.

Al-Jazeera was meanwhile airing footage from a field hospital showing dead and wounded pro-Morsi protesters and it ran live coverage of a Brotherhood news conference. Read the rest of the story at Ahram Online.

Advertisements

From → Analysis, News

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s